Sfantul Nicolae este cel care l-a inspirat pe Mos Craciun

Regasim in reprezentarea lui Mos Craciun tot ceea ce constituia simbolica personajului Sfantului Nicolae: lunga barba alba, mitra care a devenit o caciula de blana, marea haina rosie.El calatoreste intr-o sanie tinuta de haturi,Sfantul Nicolae calatorea pe spinarea unui magar…

Sfantul Nicolae a fost importat in Statele Unite in secolul al XVII-lea de imigrantii germani sau olandezi si ar fl luat acolo amploarea comerciala pe care o cunoastem in prezent, a suportat transformarile vestimentare si culturale pentru a deveni un Mos Craciun mai convivial, si ar fi revenit dupa aceea in Europa.

Pentru americani,Sfantul Nicolae este Sinter Klaas care devine Santa Claus.

In 1809,scriitorul Washington Irving vorbeste pentru prima oara de deplasarile aeriene ale Sfantului Nicolae pentru traditionala distribuire de cadouri.

Apoi in 1821: un pastor american,Clarke Moore a scris o poveste de CRACIUN pentru copiii sai, in care apare un personaj simpatic,Mos Craciun,in sania lui trasa de opt reni.

El 1-a facut grasut, jovial si surazator, a inlocuit mitra Sfantului Nicolae cu o caciula, carja cu zaharicale colorate, si l-a scapat de biciul Sfantului Nicolae. Magarul a fost inlocuit cu opt reni vioi.

Presei americane ii revine meritul de a fi reunit intr-o unica si aceeasi fiinta diversele personificari care imparteau cadouri.

Evenimentul care a contribuit, cu siguranta, cel mai mult la unificarea acestor personaje a fost, fara nici o indoiala, publicarea faimosului poem al lui Clement Clarke Moore. Intitulat „A visit from Saint Nicolas”, acest poem a fost publicat pentru prima oara in ziarul Sentinel din New York, pe data de 23 decembrie 1823. Reluata in anii urmatori de mai multe cotidiene mari din America, aceasta poveste a fost pe urma tradusa in mai multe limbi si difuzata in lumea intreaga.

In 1860, Thomas Nast, ilustrator si caricaturist angajat al jurnalului new-yorkez Harper’s Illustrated Weekly, il imbraca pe Mos Craciun intr-un costum rosu, bordat cu blana alba si infrumusetat cu o curea lata de piele. Timp de aproape 30 de ani, Nast a ilustrat prin sute de desene toate aspectele legendei lui Santa Claus, cunoscut de francofoni ca fiind Mos Craciun. In 1885, Nast stabilea resedinta oficiala a lui Mos Craciun la Polul Nord printr-un desen ilustrand doi copii care urmareau pe o harta traseul calatoriei sale de la Polul Nord pana in Statele Unite.

In anul urmator, scriitorul american George P. Webster relua aceasta idee si preciza ca fabrica sa de jucarii si „casa lui, pe perioada lungilor luni de vara, este ascunsa in gheata si zapada Polului Nord”.

In 1931, Mos Craciun a capatat, in sfarsit, o cu totul noua alura intr-o imagine publicitara difuzata de compania Coca-Cola.Gratie talentului artistic al lui Haddon Sundblom, Mos Craciun avea de acum inainte o statura umana (ceea ce-I facea acum mai convingator si mai net accesibil), avea o burta saltareata, o figurina simpatica, un aer jovial si o atitudine blajina. Lunga roba rosie a fost inlocuita de un pantalon si o tunica. Aceasta apare mai accentuat in Statele Unite, caci in Franta Mos Craciun a pastrat o lunga roba rosie.

Coca-Cola dorea, astfel, sa-i incite pe consumatori sa bea Coca-Cola in plina iarna.

Astfel, timp de aproape 35 de ani, Coca-Cola a difuzat acest portret al lui Mos Craciun in presa scrisa si, dupa aceea, in televiziune, peste tot in lume.Ideea pe care si-o fac astazi copiii despre Mos Craciun este putemic impregnata de aceasta imagine.

Si daca Mos Craciun ar fi un Rege mag?

O poveste ruseasca spune ca exista un al patrulea rege mag, care mana prin stepa o sanie trasa de reni incarcata cu cadouri pentru copii.De 2000 de ani, el a renuntat sa-l mai caute pe copilul Iisus, asa ca ii copleseste cu cadouri pe copiii pe care ii intalneste in drumul sau.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *